Εδώ και μερικά χρόνια, στη δυτική Ευρώπη, έχει ξεκινήσει με μεγάλη επιτυχία μια συντονισμένη προσπάθεια για την αξιοποίηση των εναλλακτικών και πιο οικολογικών μέσων μετακίνησης. Πολλοί δήμοι παρέχουν σχεδόν δωρεάν ποδήλατα σε κάθε κομβικό σημείο της πόλης και προσφέρουν κίνητρα για την αγορά μέσων μετακίνησης που είναι φιλικά προς το περιβάλλον. Παράλληλα οι πόλεις διαθέτουν ολοκληρωμένο δίκτυο ΜΜΜ, με τρόλεϊ, τραμ και λεωφορεία. Έτσι οι κάτοικοι χρησιμοποιούν όλο και λιγότερο το αυτοκίνητο τους, χρησιμοποιώντας πιο έξυπνους τρόπους μετακίνησης.
Στη Καλαμάτα τα τελευταία χρόνια η μετακίνηση παρουσιάζει όλο και περισσότερα προβλήματα. Αυτό έρχεται ως συνέπεια μια πολιτικής που προωθεί μόνο το αυτοκίνητο και μάλιστα εις βάρος κάθε άλλου εναλλακτικού μέσου μετακίνησης. Οι κάτοικοι χρησιμοποιούν το προσωπικό τους αυτοκίνητο ακόμα και για πολύ μικρές αποστάσεις μέσα στην πόλη, δημιουργώντας υψηλή κυκλοφοριακή συμφόρηση και μείωση των θέσεων παρκινγκ. Αν δεν υπήρχε το δημοτικό παρκινγκ η πόλη μας θα θύμιζε το χάος της Αθήνας.
Με αφορμή τις πρόσφατες εξελίξεις(πεζοδρόμηση Αριστομένους, εξαγγελία νέου ποδηλατοδρόμου), αισθανθήκαμε ότι μπορούν να γίνουν σπουδαίες αλλαγές στη Καλαμάτα. Έτσι, καταθέτουμε την παρακάτω πρόταση, για να ενισχύουμε το πνεύμα των αλλαγών και γιατί επιθυμούμε να θέσουμε τις αλλαγές σε μία πιο ολοκληρωμένη βάση, στα πρότυπα των άλλων ευρωπαϊκών πόλεων.
Προτάσεις Ποδηλατών Καλαμάτας
Για να γίνει η Καλαμάτα συμβατή με το ποδήλατο και κάθε άλλο τρόπο εναλλακτικής μετακίνησης χρειάζονται καταρχήν ποδηλατοδρόμοι με κατάλληλη σήμανση και δημοτικά ποδήλατα που θα διατίθενται σε κάθε κομβικό σημείο της πόλης.
Στη Καλαμάτα τα τελευταία χρόνια η μετακίνηση παρουσιάζει όλο και περισσότερα προβλήματα. Αυτό έρχεται ως συνέπεια μια πολιτικής που προωθεί μόνο το αυτοκίνητο και μάλιστα εις βάρος κάθε άλλου εναλλακτικού μέσου μετακίνησης. Οι κάτοικοι χρησιμοποιούν το προσωπικό τους αυτοκίνητο ακόμα και για πολύ μικρές αποστάσεις μέσα στην πόλη, δημιουργώντας υψηλή κυκλοφοριακή συμφόρηση και μείωση των θέσεων παρκινγκ. Αν δεν υπήρχε το δημοτικό παρκινγκ η πόλη μας θα θύμιζε το χάος της Αθήνας.
Με αφορμή τις πρόσφατες εξελίξεις(πεζοδρόμηση Αριστομένους, εξαγγελία νέου ποδηλατοδρόμου), αισθανθήκαμε ότι μπορούν να γίνουν σπουδαίες αλλαγές στη Καλαμάτα. Έτσι, καταθέτουμε την παρακάτω πρόταση, για να ενισχύουμε το πνεύμα των αλλαγών και γιατί επιθυμούμε να θέσουμε τις αλλαγές σε μία πιο ολοκληρωμένη βάση, στα πρότυπα των άλλων ευρωπαϊκών πόλεων.
Προτάσεις Ποδηλατών Καλαμάτας
Για να γίνει η Καλαμάτα συμβατή με το ποδήλατο και κάθε άλλο τρόπο εναλλακτικής μετακίνησης χρειάζονται καταρχήν ποδηλατοδρόμοι με κατάλληλη σήμανση και δημοτικά ποδήλατα που θα διατίθενται σε κάθε κομβικό σημείο της πόλης.
- Ποδηλατοδρόμος
Ο νέος ποδηλατοδρόμος θα πρέπει να είναι σε διαφορετικό επίπεδο και διαχωρισμένος από το οδόστρωμα, προστατευμένος από το παράνομο παρκάρισμα των αυτοκινήτων πάνω σε αυτόν και διακριτός από τους πεζούς. Επιπλέον, πρέπει να υπάρχει κατάλληλη σήμανση και φανάρια σε όλο του το μήκος. Δηλαδή θα πρέπει να διασφαλίζει την ασφαλή κυκλοφορία του ποδηλάτου και των άλλων μέσων εναλλακτικής μετακίνησης πάνω σε αυτόν. - Δημοτικά ποδήλατα
Για οριστική απεξάρτηση από την ανάγκη του αυτοκινήτου, προτείνουμε την αγορά δημοτικών ποδηλάτων, με σκοπό να τοποθετηθούν σε συγκεκριμένα κομβικά σημεία μέσα στην πόλη και να διατίθενται στους μόνιμους κάτοικους, αλλά και στους τουρίστες. Θα είναι ιδιοκτησία του δήμου και κάθε πολίτης που έχει γραφτεί στο πρόγραμμα του δήμου, θα έχει πρόσβαση σε αυτά.
Η διάθεση των ποδηλάτων θα έχει τη μορφή προσωρινής ενοικίασης, για μετακινήσεις εντός της πόλης. Τα σημεία όπου θα τοποθετηθούν πρέπει να είναι διασκορπισμένα σε όλη την πόλη και να εξυπηρετούν τις ανάγκες όλων των κατοίκων. Για παράδειγμα κατά μήκος της παραλίας, στη πλατεία, στη μαρίνα, στο νοσοκομείο, στις εκκλησίες, στα σούπερ μάρκετ, στα σχολεία, στο δημαρχείο, στην αστυνομία, στα ξενοδοχεία, στη λαϊκή αγορά, στη τέντα, στο δημοτικό στάδιο, στο ΤΕΙ, στο πανεπιστήμιο, κ.α.
Έσοδα προγράμματος στο δήμο
Πιθανός τρόπος πληρωμής για την ενοικίαση είναι μέσω κάρτας αναλήψεων ή πιστωτική, όπου θα γίνεται κατευθείαν ανάληψη του αντιτίμου από το λογαριασμό του χρήστη. Προτεινόμενη τιμολογιακή πολιτική είναι 4€ τη μέρα για τους τουρίστες(όσοι δεν είναι εγγεγραμμένοι στο πρόγραμμα) και 30€ το χρόνο για τους μόνιμους κατοίκους, που θα είναι εγγεγραμμένοι στο πρόγραμμα του δήμου. Σε κάθε ενοικίαση μπορεί να δεσμεύεται, από το λογαριασμό του χρήστη, ένα ποσό περίπου ίσο με το κόστος του ποδηλάτου, το οποίο θα αφαιρείται μόνο σε περίπτωση που δεν επιστραφεί το ποδήλατο.
Πέρα από τα έσοδα που θα προέρχονται από τους χρήστες των ποδηλάτων, επιπλέων έσοδα μπορεί να βρεθούν από το κοινοτικό πλαίσιο στήριξης ΕΣΠΑ, από κρατικούς φορείς(πχ υπουργεία μεταφορών, ανάπτυξης, πολιτισμού), από δωρεές ιδιωτών και επιχειρήσεων που βλέπουν την αναγκαιότητα του προγράμματος και επιθυμούν να το στηρίξουν και τέλος από τις διαφημίσεις τοπικών επιχειρήσεων, οι οποίες θα τοποθετούνται πάνω στο ποδήλατο, στις πλατιές επιφάνειες των φτερών και των καλαθιών(εμπρός και πίσω ρόδα)
Απαίτησης προγράμματος
Τα κυριότερα έξοδα του προγράμματος αποτελούν η αγορά των ποδηλάτων, οι σιδεριές όπου αυτά θα κλειδώνουν και τα μηχανήματα υποδοχής της κάρτας, για το ξεκλείδωμα των ποδηλάτων. Βέβαια η μαζική αγορά ή οι παραγγελίες σε μεγάλες ποσότητες θα επιφέρει σημαντική μείωση του κόστους αγοράς ανά μονάδα. Επίσης μπορεί να προτιμηθούν εταιρίες παραγωγής ποδηλάτων από γειτονικές βαλκανικές χώρες, όπου έχουν χαμηλό εργατικό κόστος και συνεπώς πιο χαμηλές τιμές αλλά και λιγότερα μεταφορικά έξοδα. Πχ CROSS (Βουλγαρία)
Η συντήρηση των ποδηλάτων μπορεί να γίνεται είτε με απείθειας ανάθεση σε όλα τα ποδηλατάδικα της πόλης την ευθύνη να συντηρούν τα δημοτικά ποδήλατα που βρίσκονται στην ευρύτερη περιοχή τους, είτε με διαγωνισμό από το δήμο, ώστε να επιλεχτεί μόνο μια εταιρία για το service, όπου θα έχει την ευθύνη τακτοποίησης και συντήρησης όλων των ποδηλάτων σε εβδομαδιαία βάση.
Η ασφάλεια των ποδηλάτων των μηχανημάτων στα σημεία ενοικίασης θα πρέπει να αποτελεί καθήκον των καταστημάτων που έξω από αυτά θα ειναι παρκαρισμένα τα ποδήλατα αλλά και της αστυνομίας. Πιστεύουμε ότι παρόλο που στην αρχή μπορεί να παρατηρήσουν μικροκλοπές, γρήγορα θα γίνει αντιληπτό ότι δεν αξίζει ο κίνδυνος που διατρέχουν κλέβοντας απο το δήμο για κάτι που παρέχεται σχεδόν δωρεάν. Τα ποδήλατα θα είναι πάντα κλειδωμένα στις σιδεριές με τρόπο τέτοιο ώστε να ξεκλειδώνουν μονό κεντρικά με τη χρήση της κάρτας. Συνεπώς δεν θα διατρέχουν υψηλό κίνδυνο κλοπής
Οφέλη προγράμματος
Τα οφέλη που θα προκύψουν με την υλοποίηση της συγκεκριμένης πρότασης έχουν πολλές διαστάσεις. Τα πιο εμφανή είναι η βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων της Καλαμάτας. Η μείωση του θορύβου και της ρύπανσης από τα αυτοκίνητα, τη βελτίωση των μετακινήσεων και η λύση του κυκλοφοριακού προβλήματος στο κέντρο της πόλης. Επιπλέον η χρήση τω ποδηλάτων θα συμβάλει στην βελτίωση της υγείας των κατοίκων, καθώς η ποδηλασία θεωρείται μια από τις καλύτερες αερόβιες ασκήσεις.
Ταυτόχρονα, θα παρουσιαστούν αξιόλογα οικονομικά οφέλη για όλη τη Καλαμάτα από τη βελτίωση των παρεχόμενων τουριστικών υπηρεσιών της πόλης. Η αξιοποίηση του ποδηλάτου με βάση τα ευρωπαϊκά πρότυπα θα βελτιώσει την εικόνα της Καλαμάτας στους χιλιάδες τουρίστες που την επισκέπτονται και θα αναδείξει ένα πιο οικολογικό προφίλ, κάτι που μπορεί να επιφέρει θεαματική αύξηση στο τουρισμό της πόλης μας.
Σαν όνειρο ακούγεται...
ΑπάντησηΔιαγραφή