Ασταμάτητο το 2ο critical mass

200 καλαματιανοί ποδηλάτες διεκδικούν.

Με διπλάσια συμμετοχή κόσμου πραγματοποιήθηκε το δεύτερο critical mass. Πάνω από διακόσιοι ποδηλάτες όλων των ηλικιών ένωσαν τις φωνές τους για να μας δείξουν πόσο καλύτερη μπορεί να γίνει η ζωή μας, αν χρησιμοποιήσουμε όλοι μαζικά το ποδήλατο για τις μετακινήσεις μας.


Η ποδηλατοπορεία ήταν κυριολεκτικά ασταμάτητη. Μία τεράστια μάζα από ποδήλατα κατάπιε τη κυκλοφορία ρυπογόνων αυτοκινήτων, μετατρέποντας σε γιορτή τη διέλευση των δρόμων. Γνωρίζουμε, όμως, ότι τίποτα δε κρίθηκε με μια ποδηλατοπορεία. Η καθημερινότητα των ποδηλατών στον δρόμο παραμένει σκληρή. Σίγουρα όμως, μετά από αυτή τη πορεία καταλάβαμε πόσο πολύ θέλει ο κόσμος να αλλάξει αυτή τη κατάσταση, επιζητώντας μια πόλη πιο ανθρώπινη και πιο φιλική.


Διανύοντας το μεγαλύτερο μήκος της Βας. Γεωργίου συνειδητοποιήσαμε ότι θα μπορούσε να αποτελεί έναν από τους πιο σημαντικούς ποδηλατικούς άξονες της πόλης και σίγουρα θα πρέπει, πριν ακόμα ολοκληρωθούν τα έργα, να βρεθούν τα κονδύλια για τη κατασκευή ποδηλατοδρόμου σε όλο το μήκος της οδού. Γενικά, θα έπρεπε να είχε δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στην ασφαλή κίνηση των πεζών και των ποδηλατών, μιας και ο συγκεκριμένος δρόμος σε ένα τμήμα του περνάει από πυκνοδομημένες περιοχές, με σχολεία, καταστήματα και κατοικίες και στο υπόλοιπο διασχίζει εύφορες αγροτικές περιοχές ιδανικές για ποδηλατοβόλτες ή περιπάτους.
Σας ευχαριστούμε όλους που ήσασταν εκεί. Μας γεμίσατε ελπίδα για το μέλλον. Για ένα μέλλον που έχουμε, πλέον, τη δύναμη να αλλάξουμε.

Για ποια εξέλιξη μιλάτε?

Το αμάξι μοιάζει με γουρούνι παμφάγο
αχόρταγο και διψασμένο,
που θέλει να σε κάνει να του μοιάσεις...

Το ποδήλατο δε ζητάει τίποτα από αυτά,
μόνο ισορροπία στη ζωή
και να είσαι πάντα ο εαυτός σου...



Βασιλέως Γεωργίου, δρόμος ή αυτοκινητόδρομος?

Σε δεύτερη μοίρα οι πεζοί και οι ποδηλάτες

Η δεύτερη μαζική ποδηλατοβόλτα critical mass θα περάσει από το νέο δρόμο Βασιλέως Γεωργίου. Στόχος μας, πέρα από το να κάνουμε μία απλή βόλτα, είναι να αναδείξουμε τα προβλήματα που παρουσιάζονται με τη διάνοιξη του νέου τμήματος του δρόμου αλλά και να προβληματίσουμε για το πώς θα διαμορφωθούν στο μέλλον οι περιοχές από όπου περνάει.

Τα θέματα που μας προβληματίζουν, πέρα από τα γνωστά προβλήματα της έλλειψης ποδηλατοδρόμου, πεζοδρομίων(σε ορισμένα σημεία) και της κακής ορατότητας στις διασταυρώσεις, είναι , ότι μέσα από την τσιμεντοποίηση περιαστικών περιοχών της Καλαμάτας , δημιουργείται μια ενεργοβόρα, άσχημη και τελικά «βαρετή» για τους κατοίκους πόλη.

Σας καλούμε λοιπόν κάνοντας την ποδηλατική βόλτα μαζί μας να σκεφτείτε και να αναλογιστείτε, πως θα μπορέσει να γίνει πιο ενεργειακά βιώσιμη και ανθρώπινη η πόλη μας.

Τι θα της ταίριαζε καλύτερα; Τσιμεντένια μεγαθήρια , κολλημένα το ένα δίπλα στο άλλο ή πιο μικρά οικήματα σε σχεδιασμό και σε υλικά που εμπνέονται και σέβονται την μορφολογία και την ιστορία του τόπου; Διακοσμητικές «πρασινάδες» γύρω από πολυκατοικίες ή «αστικούς κήπους» που μπορούν να μας προσφέρουν ομορφιά , προστασία από τα έντονα καιρικά φαινόμενα (δροσιά το καλοκαίρι, προστασία από πλημμύρες το χειμώνα κ.α) ακόμα και την δυνατότητα να καλλιεργούμε, με ασφάλεια, τα δικά μας προϊόντα , για τις δικές αποκλειστικές ανάγκες. Που θα επιθυμούσατε να κάνετε ποδηλατοβόλτες; Ανάμεσα σε γκρίζες και άχαρες πολυκατοικίες ή ανάμεσα σε διαδρομές πρασίνου;

Η Βασιλέως Γεωργίου είναι ένας πολύ σημαντικός οδικός άξονας της πόλης, ο οποίος και φτάνει στην καρδιά της πόλης και για αυτόν ακριβώς τον λόγο, χρειάζεται ΤΩΡΑ που κατασκευάζεται ακόμα, να βρεθούν κονδύλια για τη κατασκευή ποδηλατοδρόμου παράλληλα σε αυτόν. Δεν χρειαζόμαστε άλλους δρόμους ΜΟΝΟ για τα αμάξια. Θέλουμε δρόμους με ευρύχωρα πεζοδρόμια και ποδηλατόδρομο. Ζητάμε αλλαγή στη πολιτική χάραξης των αυτοκινητόδρομων.

Αν κάποιοι νομίζουν ότι με το να φτιάχνουν όλο και μεγαλύτερους δρόμους για τα αυτοκίνητα, θα λύσουν το κυκλοφοριακό πρόβλημα, είναι γελασμένοι! Με την πολιτική αυτή, δημιουργείτε μεγαλύτερη ανάγκη των πολιτών για περισσότερα αυτοκίνητα. Στο μέλλον, θα κυκλοφορούν όλο και περισσότερα αυτοκίνητα και θα δημιουργηθούν ανάγκες για περισσότερους και πιο δαπανηρούς αυτοκινητόδρομους. Αλλά αυτό με τη σειρά του θα οδηγήσει σε ακόμα μεγαλύτερη εξάρτηση των κατοίκων από το αυτοκίνητο. Είναι ένας ατέρμονος κύκλος, όπου ο μόνος χαμένος είναι άνθρωπος, εις βάρος των αυτοκινήτων και του αστικού περιβάλλοντος.

Ένας ποδηλατόδρομος σε μια παρθένα ακόμα περιοχή , η οποία και είναι υπό ανάπτυξη δίνει το περιθώριο στους κατοίκους και επισκέπτες να παρατηρήσουν την περιοχή και όχι να την «προσπεράσουν». Και παρατηρώντας την περιοχή αρχίζουμε και βλέπουμε τι πραγματικά της ταιριάζει , δημιουργώντας κατασκευές και δράσεις που εντάσσονται στο περιβάλλον και δεν το σπαταλούν άσκοπα.

Και το παραπάνω πολύ απλά αποτελεί την οικονομία και το κέρδος του μέλλοντος!

Μέρες αυτοκινητικής αργίας!

Φέτος, στις 22 Σεπτέμβρη διεξάγεται πανευρωπαϊκά η ημέρα χωρίς αυτοκίνητο. Παρ' όλα αυτά οι μέρες μας...μόνο χωρίς αυτοκίνητο δεν κυλούν. Συγκεκριμένα στην Καλαμάτα, όπως και στις περισσότερες πόλεις της Ελλάδας, το κυκλοφοριακό και η γενικότερη διευθέτηση του χώρου αποτελούν μείζονα θέματα που όπως φαίνεται απασχολούν τόσο τους οδηγούς αυτοκινήτων όσο και τους χρήστες άλλων μέσων. Η διαφορά έγκειται στη λύση που επιλέγει ο καθένας!

Η Καλαμάτα είναι μια πόλη επίπεδη, όπου ο λειτουργικός και οικονομικός πυρήνας της ακόμα καταλαμβάνει μικρή έκταση στο χώρο. Κατά συνέπεια , η Καλαμάτα αποτελεί μια πόλη που προσφέρεται απόλυτα για ένα ευρύτερο και προσεκτικά μελετημένο δίκτυο ποδηλατοδρόμων σε όλον τον ζωτικό χώρο δραστηριοποίησης της πόλης. Ένα διευρυμένο δίκτυο ποδηλατοδρόμων στην πόλη προσφέρει:
- πρακτικά λύση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης,
- κοινωνικά , μεγαλύτερη κοινωνική συνοχή και αλληλεγγύη ανάμεσα στους κατοίκους της πόλης καθώς μαθαίνουν να χρησιμοποιούν περισσότερο τους δημόσιους χώρους (ποδηλατοδρόμους-πεζοδρόμια-πάρκα) και έτσι να έρχονται πιο εύκολα, πιο ελεύθερα και ανέξοδα σε επαφή και επικοινωνία , μεταξύ τους.
Χαρακτηριστικό είναι ότι σε πόλεις που υπάρχει διαδεδομένο δίκτυο ποδηλατοδρόμων και συναφών δημόσιων χώρων, (πχ Βερολίνο-Άμστερνταμ-Βαρκελώνη) τα περισσότερα καλλιτεχνικά και κοινωνικά δρώμενα γίνονται ανέξοδα και εύκολα σε δημόσιους χώρους και με μεγάλη συμμετοχή.
-Πολεοδομικά και χωροταξικά το δίκτυο ποδηλατοδρόμων δημιουργεί διαδρομές πρασίνου (συνήθως οι ποδηλατοδρόμοι περιβάλλονται από παράλληλες δεντροφυτεύεις για σκίαση και προστασία ) και αναδεικνύουν πολιτισμικά και τουριστικά περιοχές όταν αυτές έχουν ενδιαφέρον για ποδηλατικές βόλτες ,πχ περιοχή Γουλιμίδες , περιοχή Κηπούπολη,( όπου βέβαια ακόμα διατηρείται ο πράσινος χαρακτήρας της περιοχής)

Έτσι, ξεφεύγοντας από την ''ειδική ημέρα χωρίς αυτοκίνητο'', η οποία δίνει το μήνυμα της αλλά ίσως καταντά και λίγο...τυπολατρική, επιδιώκουμε μέρες χωρίς αυτοκίνητο και πόλεις χωρίς αυτοκίνητο. Σε αυτές τις πόλεις βέβαια δεν βλέπουμε τον οποιοδήποτε οδηγό βενζινοκίνητου οχήματος σαν...εχθρό μας!

Ως ποδηλάτες, αλλά και ως υποστηρικτές κάθε μη μολυσματικού μέσου και τρόπου μετακίνησης, αντιμαχόμαστε την κουλτούρα που έχει δημιουργηθεί γύρω από το αυτοκίνητο, ως ασυμβίβαστα μοναδικού μέσου μεταφοράς, κάτι που δηλώνει και η χωροταξική διαμόρφωση των πόλεων, και των δεινών που η κουλτούρα αυτή προκαλεί.

Καλούμε τους πολίτες της Καλαμάτας να μας υποστηρίξουν στις δράσεις critical mass –ποδηλάτες Καλαμάτας, ενώνοντας τις προσπάθειές μας για μια νέα βιώσιμη, πράσινη πόλη , για έναν νέο τρόπο ζωής , με αφετηρία την Καλαμάτα.

Οι μπλούζες μας...

Όσοι θέλετε να μας βοηθήσετε οικονομικά να διαδώσουμε το κίνημα μας και τις δράσεις μας, αγοράστε τη νέα μας μπλούζα!

Τιμή: 10 ευρώ
Μεγέθη T-shirt: XS, S, M, L, XL (Το Μ εξαντλήθηκε)

Θα τα βρείτε στο κατάστημα the basement(κλίκ εδώ).

























(fotos by filotimos&mirtofifa)

Η ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΞΕΚΙΝΗΣΕ ΑΠΟ ΤΑ …ΠΕΝΤΑΛ

«Τα ποδήλατα δε κλείνουν τη κυκλοφορία... Είναι η κυκλοφορία!»

Ήταν απόγευμα Κυριακής. Δεν ήταν μία οποιαδήποτε Κυριακή και η διαφορά της από τις υπόλοιπες οφειλόταν αφενός στο ότι ήταν η τελευταία του Καλοκαιριού και αφετέρου στο ότι στην Κεντρική πλατεία της Καλαμάτας επικρατούσε ένα ασυνήθιστο αδιαχώρητο. Δεκάδες ποδήλατα είχαν κατακλείσει το χώρο μπροστά από τα «ψαράκια» και το πρώτο ηχηρό μήνυμα εστάλη, έτσι απλά. Και η επανάσταση άρχισε, μαζί με το πρώτο Critical Mass…

«Η πόλη χρειάζεται αμάξι όσο και το ψάρι ποδήλατο», είπε σε πρόσφατη συνέντευξή του ο Ντιν Κέιμεν - εφευρέτης του διάσημου ηλεκτρικού πατινιού Segway - παραθέτοντας αφενός μία σοβαρή αλήθεια και αφετέρου κάνοντας ένα καλό promotion για το οικολογικό του επίτευγμα. Είναι γεγονός πως τα τελευταία χρόνια έχει ξεκινήσει με μεγάλη επιτυχία μια συντονισμένη προσπάθεια για την αξιοποίηση των εναλλακτικών και πιο οικολογικών μέσων μετακίνησης σε μεγάλες και μικρές πόλεις της προοδευτικής Ευρώπης.

Στην Ελλάδα η κατάσταση με τα αυτοκίνητα έχει παραγίνει σε βαθμό παράνοιας, ακόμα δε και σε αστικά κέντρα που η πληθυσμιακή τους πυκνότητα δεν τη δικαιολογεί. Από τη μία πλευρά υπάρχει η επιτακτική ανάγκη των συνεχών μετακινήσεων - κάτι φυσιολογικό δεδομένων και των συνθηκών - και από την άλλη η γενικότερη συμφόρηση σε κεντρικές οδικές αρτηρίες που προκαλεί χρονοτριβή, νεύρα και άγχος (δεν είναι και ότι καλύτερο να θες μισή ώρα να πας από το κέντρο της Καλαμάτας στη παραλία…). Το κακό του πράγματος ξεκινάει από τη νοοτροπία και τον τρόπο με τον οποίο έχουμε συνηθίσει να λειτουργούμε σαν λαός κάτι που μας θέλει να πηγαίνουμε ακόμα και για τσίχλες με το αυτοκίνητο. Μπορεί να διαβάζεται λιγάκι υπερβολικό παρ’ όλα αυτά η σχέση του πραγματικότητα δεν είναι και τόσο μακρινή. Οφείλουμε να παραδεχτούμε εν τούτοις πως οι χρήστες ποδηλάτου αυξάνονται κάθε χρόνο, σχεδόν διπλασιάζονται, αλλά ακόμα παραμένουν πολύ μικρή μερίδα των οχημάτων που κινούνται καθημερινά στους δρόμους. Το δίκτυο ποδηλατοδρόμων που υπάρχει σήμερα σε λίγες μόνο πόλεις περιλαμβάνει ελάχιστα χιλιόμετρα και σε κάποιες περιπτώσεις δεν είναι λειτουργικό, αφού το τελικό αποτέλεσμα διαφέρει πολύ από τον αρχικό σχεδιασμό. Οι Έλληνες χρήστες του ποδηλάτου θα ήταν σίγουρα πολλοί περισσότεροι αν υπήρχαν λίγο καλύτερες συνθήκες στους δρόμους και «χώρος» για το ποδήλατο. Γεγονός είναι ότι πολλοί θα ήθελαν να το χρησιμοποιούν καθημερινά αλλά φοβούνται τα αυτοκίνητα. Γεγονός είναι επίσης ότι ο χρόνος μετακίνησης με ένα ποδήλατο σε αποστάσεις μικρότερες των πέντε χιλιομέτρων είναι αρκετά μικρότερος από τον αντίστοιχο με αυτοκίνητο. Το ποδήλατο δεν «κολλάει» στην κίνηση, παρκάρεται οπουδήποτε και δίνει την αίσθηση της ελευθερίας που ποτέ δεν μπορούμε να έχουμε με ένα μηχανοκίνητο μέσο.

Ακόμα σημαντικότερες είναι οι επιπτώσεις στην υγεία των ποδηλατών μετακίνησης. Eνας άνθρωπος που πηγαινοέρχεται στη δουλειά με το ποδήλατο, διανύοντας μια συνολική απόσταση 8 χλμ. κάνει καθημερινή αερόβια άσκηση για 35-40 λεπτά και καλύπτει σε ετήσια βάση από 3 έως 4 χιλιάδες χιλιόμετρα που σε άλλη περίπτωση θα έκανε με το αυτοκίνητο ή με μέσα μαζικής μεταφοράς. Ενδιαφέρον είναι ότι οι χρόνοι μετακίνησης είναι ίδιοι ή μεγαλύτεροι με άλλα μέσα μεταφοράς με εξαίρεση τα δίτροχα. Η καλύτερη υγεία των ανθρώπων που μετακινούνται με το ποδήλατο είναι δεδομένη, από τη στιγμή που συμπληρώνουν αρκετές ώρες σε εβδομαδιαία βάση με ήπια άσκηση, ενταγμένη στο καθημερινό τους πρόγραμμα.

Το θαύμα του ποδηλατοδρόμου στην Καλαμάτα

Μια καλή αρχή ή καλύτερα ένα σημάδι αλλαγής πλεύσης δόθηκε τον περασμένο Απρίλιο με την ομόφωνη υπερψήφιση της κατασκευής ποδηλατοδρόμου στην Καλαμάτα από το σώμα του Δημοτικού Συμβουλίου. Χαραγμένη για πάντα στις καρδιές μας έμεινε και θα μείνει η αποσαφήνιση από πλευράς δημοτικής αρχής, του αν θα ξεβάφει ο νέος ποδηλατοδρόμος εν μέσω πολιτικών διαφωνιών ανάμεσα στις παρατάξεις. Το ζήτημα είχε ήδη αρχίσει να μπαίνει στην τελική ευθεία με την παρουσία του Ευριπίδη Στυλιανίδη στη πόλη μας, ο οποίος κατά το πέρασμά του από το δημαρχείο δεσμεύτηκε για το «σπρώξιμο» της περίπτωσης κατασκευής του έργου στη Καλαμάτα μιας και τα χρονικά περιθώρια είχαν στενέψει δραματικά. Εν τέλει και χωρίς ιδιαίτερες χρονοτριβές, οι απαραίτητες εγκρίσεις ήρθαν και μαζί τους οι πρώτες μελέτες. Τα 3,7 χιλιόμετρα που θα εκτείνεται το δίκτυο του ποδηλατόδρομου μπορεί να μην καλύπτει στο έπακρον τις ανάγκες των ποδηλατιστών της Καλαμάτας ωστόσο θα μπορούσε να θεωρηθεί μια τρομερά αισιόδοξη αρχή. Βέβαια τα πράγματα θα είναι πιο ξεκάθαρα όταν τελειώσει δεδομένων και των δυσκολιών που υπάρχουν. Το συμπέρασμα που μπορούμε να πούμε πως βγάλαμε με ασφάλεια είναι πως το ποδήλατο στη Καλαμάτα είναι μάλλον καλοδεχούμενο μέσο και με έναν καλό ποδηλατόδρομο αναμφίβολα θα αποτελέσει και ένα καλό όπλο που αναμένεται να έχει πολλαπλό και θετικό αποτέλεσμα. Πιο ισχυρό βέβαια δεν θα μπορούσε να είναι άλλο από την κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση της καρδιάς της πόλης που αναμένεται να μας χαρίσει ένα λιγότερο δυσκοίλιο κέντρο.

Ήρθε λοιπόν η ώρα να ορθώσουμε το ανάστημά μας και να αποτινάξουμε το ζυγό του καυσαερίου καλωσορίζοντας μία νέα εποχή, μία εποχή στην οποία οι τέσσερις τροχοί δεν έχουν περίοπτη θέση στο πάνθεον των μετακινήσεων….

Kωνσταντίνος Κουλοχέρης

Πηγή: Must magazine

Ανοιχτή Συνέλευση

Τη Δευτέρα 14 Σεπτέμβρη θα πραγματοποιήσουμε ανοιχτή συνέλευση στο χώρο του κέντρου νέων Καλαμάτας(κουτσομιτοπούλου 15, ιστορικό κέντρο) στις 7.00 το απόγευμα.

Το θέμα της συνέλευσης είναι οι δράσεις που θα πραγματοποιήσουμε τη παγκόσμια ημέρα χωρίς αυτοκίνητο στις 22 Σεπτέμβρη.

Η συνέλευση είναι ανοιχτή. Συνεπώς, μπορεί να έρθει οποιοσδήποτε επιθυμεί να βοηθήσει.

Όποιος δεν μπορεί να έρθει, αλλά έχει να προτείνει κάποια ιδέα για δράση μπορεί να μας τη στείλει εδώ ή στο email μας podilateskalamatas@gmail.com

Το χρονικό του 1ου CRITICAL MASS

Η μέρα που τόσο περιμέναμε ήρθε. Κυριακή. H τελευταία Κυριακή του μήνα, μέρα critical mass. Η πρώτη ποδηλατοβόλτα στη Καλαμάτα, θα αποτελούσε γεγονός σε λίγες ώρες.
Αρχικά, τίποτα δεν μπορούσε να μας προϊδεάσει για αυτό που θα γίνονταν. Ο ουρανός ήταν γεμάτος σύννεφα και ανησυχήσαμε μήπως βρέξει και δεν έρθει ο κόσμος. Εμείς, πάντως, θα πηγαίναμε και με βροχή (εξάλλου, δεν είμαστε και από ζάχαρη). Επιπλέων μία μέρα πριν υπήρχαν 300 μέλη στο facebook group μας, εκ τον οποίων μόνο οι 40 μας επιβεβαίωσαν ότι θα έρθουν.

Απτόητοι, φτάσαμε στο σιντριβάνι στη κεντρική πλατεία. Δεν υπήρχε ψυχή. Αρχίσαμε να ετοιμάζουμε τα μπλουζάκια και τα φυλλάδια που θα μοιράζαμε και κάτσαμε να περιμένουμε. Πρώτοι έφτασαν δύο ζητάδες. Αυτούς ποιος τους κάλεσε, αναρωτηθήκαμε. Τελικά έφυγαν, μετά από λίγο.

Πήγε 7 η ώρα. Άρχισε, σιγά σιγά, να μαζεύεται ο κόσμος. Μετά βίας μετρούσαμε πέντε άτομα. Ξαφνικά, εμφανίζονται κάποιοι σκεϊτάδες. Ήταν επαγγελματίες σκεϊτερς από Αθήνα που έμαθαν για το critical mass και ήρθαν να ενισχύσουν. Μεγάλη μας τιμή που συμμετείχαν. Έδωσαν ένα ξεχωριστό στυλ στο πρώτο critical mass.

Αρχίσαμε να μοιράζουμε τα φυλλάδια για να ενημερώσουμε τον κόσμο για το νέο ποδηλατόδρομο που θα δημιουργηθεί στη Καλαμάτα και πριν περάσουν 10 λεπτά, είχε γεμίσει όλη η πλατεία με ποδήλατα. Απίστευτο, απρόσμενη επιτυχία!

Ξεκινήσαμε! Μια θάλασσα από ποδήλατα ξεδιπλώθηκε μέσα από το σιντριβάνι σε όλη την πόλη. Εκατό άνθρωποι, πάνω στα ποδήλατα τους ενώθηκαν σε μία κρίσιμη μάζα(critical mass) και έγιναν οι κυρίαρχοι του δρόμου. Αυτή ή πόλη ανήκει στα ποδήλατα! Ελάτε και πάλι να τη κατακτήσουμε.