CRITICAL MASS news

Στα χνάρια του νέου ποδηλατόδρομου το 1ο CRITICAL MASS από το κίνημα Ποδηλάτες Καλαμάτας.


Στης 30 Αυγούστου ξεκινά το πρώτο CRITICAL MASS στη πόλη μας. Στις 7 το απόγευμα την τελευταία Κυριακή του μήνα θα ξεχυθούμε στους δρόμους όλοι οι ποδηλάτες, για να αποδράσουμε από τη βάρβαρη καθημερινότητα που βιώνουμε στους δρόμους. Όλοι οι ποδηλάτες μαζί, μπορούμε να φτάσουμε το όνειρο για μια ανθρώπινη πόλη.
Με αφορμή την εξαγγελία δημιουργίας νέου ποδηλατόδρομου στη Καλαμάτα, στο πρώτο CRITICAL MASS θα διασχίσουμε όλη την διαδρομή του όπως αυτή αποτυπώνεται στη σχετική μελέτη που δημοσίευσε ο δήμος. Μια φωτοτυπία της συγκεκριμένης διαδρομής θα μοιραστεί στους ποδηλάτες με σκοπό να ενημερωθούν για τον νέο ποδηλατόδρομο και τους δρόμους που αυτός θα περνάει.
Διεκδικούμε τη δημιουργία ενός σύγχρονου ποδηλατόδρομου με σήμανση και φανάρια για ποδήλατα, ο οποίος ΔΕΝ θα είναι σε καμία περίπτωση προσβάσημος από τα αμάξια και θα γίνεται αντιληπτός από τους πεζούς. Μόνο έτσι, θα μπορούν να διέρχονται με ασφάλεια τα ποδήλατα μέσα σε αυτόν.
Ο λόγος που πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη σημασία σε αυτόν τον ποδηλατόδρομο είναι επειδή συνδέει μεταξύ τους τις πιο πολυσύχναστες περιοχές της πόλης, οι οποίες ασφυκτιούν με το πλήθος των αμαξιών που δέχονται καθημερινά. Το μποτιλιάρισμα που δημιουργείται στο κέντρο, τις ώρες που είναι ανοιχτά τα καταστήματα, και στη παραλία, κάθε βράδυ τα καλοκαίρια, θα οδηγήσει ακόμα περισσότερους κατοίκους να μετακινούνται εναλλακτικά μέσα στη πόλη με το ποδήλατο. Συνεπώς, η σωστή κατασκευή του επιβάλλεται αν θέλουμε να μειωθεί σημαντικά το κυκλοφοριακό πρόβλημα στο κέντρο και στην παραλία.
Δε πρέπει να επαναληφθεί η αποτυχία του προηγούμενου ποδηλατόδρομου η οποία έχει πάρει διαστάσεις απάτης. Ο παλιός ποδηλατόδρομος έχει καταστεί άχρηστος και επικίνδυνος. Μάλιστα, δεν είναι λειτουργικός σε μία πόλη που κυκλοφορούν πολλά ποδήλατα και αυτό δείχνει, πως δημιουργήθηκε είτε από ανίδεους είτε από ανεύθυνους πολιτικούς, μηχανικούς, συγκοινωνιολόγους και τοπικούς φορείς.
Παρά την αγανάκτηση για τα τραγικά λάθη του παρελθόντος, αναμένουμε με αισιοδοξία τον νέο ποδηλατόδρομο. Είναι ένα πολύ σημαντικό έργο, που αν γίνει σωστά θα διευκολύνει αρκετά όλους εμάς τους ποδηλάτες και θα δώσει μια νέα πνοή στις μετακινήσεις στην πόλη. Επίσης, είμαστε αρκετά αισιόδοξοι, γιατί αυτή τη φορά είμαστε πιο οργανωμένοι και δε θα επιτρέψουμε σε κανέναν να καταπατήσει τον νέο ποδηλατόδρομο, που τόσο πολύ έχουμε ανάγκη όλοι μας. Έτσι, μήνυμα αισιοδοξίας θα φέρει η πρώτη ποδηλατοβόλτα μας. Το 1ο CRITICAL MASS θα είναι μια γιορτή για το ποδήλατο. Να είστε όλοι στη κεντρική πλατεία με το ποδήλατο σας.





Η ταυτότητα της κίνησης πολιτών «Ποδηλάτες Καλαμάτας-Critical mass»

Οι Ποδηλάτες Καλαμάτας είναι μια ανεξάρτητη κίνηση πολιτών, που αποτελείται από ανθρώπους που αγαπούν το ποδήλατο και κάθε αυτοκινούμενο μέσο εναλλακτικής μετακίνησης. Βλέπουν το ποδήλατο σαν ένα διαφορετικό τρόπο ζωής,ο οποίος συμβάλει στην βελτίωση των ανθρώπινων σχέσεων, της υγείας και της φυσικής κατάστασης των ποδηλατών, στην λύση του κυκλοφοριακού προβλήματος και στην μείωση της ρύπανσης του αστικού περιβάλλοντος.

Αρχικά ξεκίνησε από μια παρέα φοιτητών που μεγάλωσαν στην Καλαμάτα αλλά έφυγαν για να σπουδάσουν σε άλλες μεγαλύτερες πόλεις της Ελλάδας. Εκεί, ήρθαν σε επαφή με τις υπάρχουσες ποδηλατικές ομάδες, αλλά και την βαρβαρότητα που δείχνουν τα μεγάλα ελληνικά αστικά κέντρα σε πεζούς και ποδηλάτες. Αργότερα σοκαρίστηκαν με το πόσο διαφορετική κατάσταση επικρατεί στις δυτικοευρωπαϊκές πόλεις. Εκεί έζησαν σε ένα φιλικότερο και ανθρώπινο περιβάλλον και συνειδητοποίησαν ότι εφόσον θέλουν να γυρίζουν πίσω στο τόπο που μεγάλωσαν, στη Καλαμάτα, πρέπει αυτή η πόλη να αλλάξει νοοτροπία.

Αλλαγή νοοτροπίας σημαίνει ότι οι πολίτες σταματάνε να χρησιμοποιούν τα ρυπογόνα αυτοκίνητα για μικρές μετακινήσεις μέσα στο κέντρο και χρησιμοποιούν ένα από τα δωρεάν δημοτικά ποδήλατα. Αλλαγή νοοτροπίας επίσης σημαίνει ότι οι γονείς δεν αγοράζουν στα παιδιά τους μηχανάκια σκοτώστρες για να τους αποδείξουν την αγάπη τους, αλλά τους παίρνουν ηλεκτροκίνητα ποδήλατα που είναι και πιο οικονομικά και πολύ πιο ασφαλή. Αλλαγή νοοτροπίας σημαίνει τα αυτοκίνητα να δίνουν προτεραιότητα σε πεζούς και ποδηλάτες και να μη παρκάρουν πάνω στις διαβάσεις των πεζοδρομίων που χρησιμοποιούνται από άτομα με ειδικές ανάγκες και μητέρες με μικρά παιδιά σε καροτσάκι. Αλλαγή νοοτροπίας σημαίνει τέλος, ότι οι πολίτες δεν ανέχονται καμία δημοτική αρχή να ληστεύει το δημόσιο χρήμα για να φτιάξει πρόχειρους ποδηλατόδρομους που ξεβάφουν μέσα σε τρείς μέρες, για να χρησιμοποιούνται ως parking αυτοκινήτων και το χειρότερο να θέτουν σε κίνδυνο την σωματική ακεραιότητα των ποδηλάτών. Και αυτή η αλλαγή είναι αναγκαία, γιατί αν δεν αλλάξουμε νοοτροπία θα καταλήξουμε να ζούμε μια μικρογραφία της Αθήνας, με ότι αυτό συνεπάγεται στο κυκλοφοριακό χάος και στο επίπεδο διαβίωσης των κατοίκων.

Πλέον αυτή η παρέα φοιτητών μεγάλωσε και πήρε τη μορφή ομάδας. Σε αυτό βοήθησε αρκετά η σύγχρονη τεχνολογία και ιδιαίτερα το internet που αποτελεί τον κυριότερο χώρο ελεύθερης έκφρασής μας(έχουμε δημιουργήσει blog και facebook group). Πλέον συμμετέχουν ενεργά πολλές παρέες παιδιών που χρησιμοποιούν ποδήλατο ως μέσο ψυχαγωγίας αλλά και μεγάλοι, που αρκετοί από αυτούς έχουν προσφέρει εθελοντικά πολύτιμες γνώσεις και εργασία. Η ομάδα μας είναι ανοιχτή σε όλους όσους θέλουν να γίνει η Καλαμάτα μια πιο ανθρώπινη πόλη και περιμένουμε τη στήριξη του κόσμου σε κάθε CRITICAL MASS για να το πετύχουμε.
Όποιος έχει να προτείνει κάποια ιδέα σχετικά με το κίνημα ή θέλει να συνεισφέρει μπορεί να μας στείλει στο email μας podilateskalamatas@gmail.com

Ξεκινά το CRITICAL MASS ride στην Καλαμάτα

Ξεκινά ο θεσμός CRITICAL MASS στη πόλη μας . Τη τελευταία Κυριακή κάθε μήνα στις 7.00 το απόγευμα όλοι οι ποδηλάτες πάμε βόλτα στους δρόμους της Καλαμάτας. Σημείο συνάντησης είναι το σιντριβάνι με τα ψαράκια στην κεντρική πλατεία. Ο προορισμός θα κοινοποιείται λίγες μέρες πριν, βέβαια ενδέχεται να αλλάζει κάθε φορά ανάλογα με τις επιθυμίες και τις αντοχές των ποδηλατών ή τις καιρικές συνθήκες.

Η επιτυχία του Critical Mass βασίζεται στο πλήθος και στην πυκνότητα των ποδηλάτων, που συγκεντρώνονται, καταλαμβάνοντας το μεγαλύτερο μέρος του δρόμου, εκτοπίζοντας έτσι τα αυτοκίνητα από αυτόν, ώστε να μπορούν να μετακινούνται με ασφάλεια όλοι οι ποδηλάτες.
Αρχηγός δεν υπάρχει, συνεπώς, ο καθένας είναι υπεύθυνος για τον εαυτό του και όλοι πρέπει να νοιαζόμαστε για τους άλλους ποδηλάτες. Αυτό σημαίνει ότι όπου πάμε είμαστε ενωμένοι περιμένοντας όσους μένουν πίσω ή σταματήσουν για οποιοδήποτε λόγο.

Σίγουρα ο σκοπός κάθε CRITICAL MASS δεν είναι η ταχύτητα, αλλά η προβολή του ποδηλάτου, ως το καλύτερο μέσο μετακίνησης μέσα στην πόλη μας. Ακόμα θέλουμε, στη πράξη, να δείξουμε στους οδηγούς αυτοκινήτων, πως πρέπει να συνυπάρξουν στο δρόμο με τους ποδηλάτες. Πρέπει να τους γίνει βίωμα η ύπαρξη μας γιατί μόνο έτι θα μάθουν να μας προσέχουν. Τέλος, στέλνουμε μήνυμα στη δημοτική αρχή ότι είναι αναγκαία, πλέον, η δημιουργία ολοκληρωμένου δικτύου ποδηλατοδρόμων στους κεντρικούς δρόμους της Καλαμάτας.

Για την ιστορία, το CRITICAL MASS προήλθε από το ποδηλατικό ντοκιμαντέρ "Return to the Scorcher" όπου παρουσίαζε την διάσχιση διασταυρώσεων σε μεγάλες πόλεις της Κίνας σαν θέμα κρίσιμης μάζας (=critical mass): Όσοι ήθελαν να διασχίσουν μια διασταύρωση περίμεναν μέχρι να μαζευτούν αρκετοί και όταν μαζευόταν μια κρίσιμη μάζα ξεχύνονταν στο δρόμο κλείνοντας και ακινητοποιώντας τους διερχόμενους, μέχρι εκείνοι με τη σειρά τους να μαζευτούν πάλι περισσότεροι και να σπάσουν την μάζα. Το πρώτο CRITICAL MASS έγινε στο Σαν Φραντζίσκο το 1992(υπό το αρχικό όνομα "The Commute Clot") και πολύ γρήγορα εξαπλώθηκε και σε άλλες πόλεις της Ευρώπης και της Αμερικής. Σήμερα απαριθμούνται πάνω από 300 CRITICAL MASS rides ανα τον κόσμο. Για να δείτε τη λίστα με όλες τις πόλεις στον κόσμο, όπου γίνονται CRITICAL MASS ποδηλατοβόλτες μπείτε στην σελίδα: http://criticalmass.wikia.com/wiki/List_of_rides.
Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το πώς πρέπει να συμπεριφερόμαστε στο δρόμο υπάρχουν στον ιστιοτόπο http://www.criticalmass.gr/ Τέλος, χρήσιμο είναι να έχετε εξοπλίσει το ποδήλατο σας με φωτάκια και κόρνα ή κουδουνάκι.

Τα ποδήλατα δε κλείνουν τη κυκλοφορία...Είναι η κυκλοφορία!

Διαδώστε το link.



Ποδηλατικός αγώνας ανάβασης και σιρκουι.

Στηρίζουμε το σύλλογο ποδηλατιστές Καλαμάτας, που διοργανώνει στις 22 Αυγούστου ποδηλατικό αγώνα ανάβασης(καλαμάτα-τουριστικό) και στις 23 Αυγούστου ποδηλατικό Σιρκουι(κυκλική διαδρομή) στο κέντρο της Καλαμάτας.Την Κυριακή, 23 Αυγούστου, πριν το αθλητικό αγώνα σιρκουι(10.00π.μ) θα πραγματοποιηθεί λαϊκός αγώνας(9.00π.μ).
Πιστεύουμε ότι είναι σημαντική η παρουσία όλων στο λαϊκό αγώνα για να δείξουμε στον κόσμο πόσο αναγκαίο είναι το ποδήλατο και πως πρέπει να ενταχθεί στη ζωή μας σαν μέσο άθλησης αλλά κυρίως και σαν μέσο μεταφοράς. Αν με το ποδήλατο μπορούμε να ανέβουμε στον Ταΰγετο γιατί να μην μας δύνεται η δυνατότητα να μεταφερόμαστε με αυτό μέσα στην πόλη με ασφάλεια…?

Προτάσεις για βελτίωση της σήμανσης των δρόμων της Καλαμάτας

Για ασφαλέστερη κυκλοφορία πεζών και ποδηλατών

Η σήμανση των δρόμων της Καλαμάτας κρίνεται ανεπαρκής να προστατέψει τους πεζούς και τους ποδηλάτες. Δεν είναι λίγες οι φορές που οι καλαματιανοί οδηγοί έχουν πέσει πάνω σε ηλικιωμένους και μικρά παιδιά όπου απλά προσπάθησαν να περάσουν το δρόμο χωρίς να προλάβουν να αναληφθούν ότι κάποιο μηχανάκι ή αυτοκίνητο κινούνταν ορμητικά κατά κάνω τους. Κάθε μέρα στη πλατεία παίζουν αμέριμνα δεκάδες παιδία και κάποια στιγμή γίνονται θύματα απερίσκεπτων οδηγών. Το καλοκαίρι στη παραλιακή, που πλημμυρίζει από αμάξια, οι σερβιτόροι κάνουν τη προσευχή τους πριν περάσουν το δρόμο για να βγάλουν το καθημερινό μεροκάματο. Οι ποδηλάτες δεν μπορούν να συνυπάρξουν στο πεζοδρόμιο της Ναβαρίνου με τους πεζούς και αυτό είναι κάτι που λύνεται με μία απλή σήμανση. Για την κυκλοφορία των ποδηλάτων στο δρόμο λόγος να μην γίνει καλύτερα. Η κατάσταση είναι άθλια. Ελπίζουμε ο νέος ποδηλατόδρομος να δώσει άλλο αέρα στη μετακίνηση των πολιτών.

Εμείς από τη μεριά μας σαν ποδηλάτες, για να αποφευχθούν οι αμέλειες του παρελθόντος(βλέπε παλιό ποδηλατόδρομο) προτείνουμε να γίνουν οι παρακάτω βελτιώσεις στη σήμανση των δρόμων για να μπορούν να μετακινούνται με περισσότερη ασφάλεια οι πεζοί και οι ποδηλάτες:
  • Το παρακάτω σήμα πρέπει να τοποθετηθεί σε όλα τα κομβικά σημεία του νέου ποδηλατοδρόμου για να προειδοποιεί αυτοκίνητα ότι δε μπορούν να διέρχονται μέσα σε αυτόν ούτε να παρκάρουν πάνω του.

Επεξήγηση σήματος: Οδός υποχρεωτικής διέλευσης ποδηλάτων (απαγορευμένης της διέλευσης άλλων οχημάτων).
  • Στους πεζόδρομους της Αριστομένους, της Ναβαρίνου, του λιμανιού, και του ιστορικού κέντρου πρέπει να τοποθετηθεί η παρακάτω πινακίδα όπου θα προειδοποιεί τους πεζούς για τη συχνή κυκλοφορία ποδηλάτων. Επίσης με αυτή τη πινακίδα ρυθμίζετε σε ποια μεριά του πεζοδρομίου πρέπει να κινούνται ποδηλάτες και σε ποια οι πεζοί, ώστε να μην δυσκολεύετε η κυκλοφορία και των δύο.

Επεξήγηση σήματος: Η κάθε κατηγορία χρηστών που απεικονίζει το σύμβολο πρέπει να χρησιμοποιεί την πλευρά του αντίστοιχου διαδρόμου που είναι ειδικά επιλεγμένη γι’ αυτή την κατηγορία. (απευθύνεται σε πεζούς και ποδηλάτες).
  • Στις οδούς Αριστομένους και Ναβαρίνου πρέπει να τοποθετηθεί το παρακάτω σήμα για να προειδοποιεί τους οδηγούς αυτοκινήτων ότι κινούνται σε περιοχή ήπιας κυκλοφορίας. Επιπλέον πιστεύουμε πως δεν αρκεί μονάχα αυτή η πινακίδα που πληροφορεί ότι ο δρόμος είναι ήπιας κυκλοφορίας, θα πρέπει να τοποθετηθεί και μία μεγάλη ταμπέλα, κάτω από τη πινακίδα, η οποία θα γράφει με μεγάλα γράμματα: «παραχωρείτε προτεραιότητα σε πεζούς και ποδηλάτες». Οι συγκεκριμένοι δρόμοι που προτείνουμε να χαρακτηριστούν ως ήπιας κυκλοφορίας είναι οι πιο εμπορικοί δρόμοι τις Καλαμάτας και με το να παραχωρούν οι οδηγοί προτεραιότητα στους πεζούς και στους ποδηλάτες θα γίνει πιο ανθρώπινη η πρόσβαση τους στα καταστήματα και στην παραλία. Επίσης, οι σερβιτόροι που διέρχονται κάθετα τη Ναβαρίνου για να σερβίρουν δεν θα ρισκάρουν με τη ζωή τους κάθε φορά που πρέπει να περάσουν και πρέπει να αντιμετωπίσουν τον κάθε γκαζοφονιά που τρέχει επικίνδυνα στο δρόμο.

Επεξήγηση σήματος: Αρχή περιοχής χαρακτηρισμένης ως ήπιας κυκλοφορίας.
  • Πριν από κάθε διασταύρωση με ποδηλατόδρομο πρέπει να τοποθετηθεί το παρακάτω σήμα για να προειδοποιεί τους οδηγούς ότι πρέπει να μειώσουν ταχύτητα και να ελέγξουν αν κινούνται ποδήλατα πριν περάσουν.

Επεξήγηση σήματος : Κίνδυνος λόγω προσέγγισης σε ποδηλατόδρομο
  • Σε όλο το μήκος του παλιού ποδηλατοδρόμου όπου βρίσκεται στο ίδιο επίπεδο με τον δρόμο για τα αυτοκίνητα και διαχωρίζεται από αυτόν μόνο με μία κίτρινη γραμμή, θα πρέπει να τοποθετηθεί, τουλάχιστον, το παρακάτω σήμα, όπου θα προειδοποιεί τους οδηγούς αυτοκινήτων, πως πρέπει να συνυπάρξουν με τα ποδήλατα και να μην παραβιάζουν τη διαχωριστική γραμμή δρόμου-ποδηλατόδρομου.

Επεξήγηση σήματος: Δρόμος συνύπαρξης αυτοκινήτου ποδηλάτου (απευθύνεται σε οδηγούς αυτοκινήτων και ποδηλάτες)
      Επιπλεον, πρέπει να τονίσουμε ότι το πρόβλημα του παρκαρίσματος πάνω στους ποδηλατόδρομους δε λύνεται με καμία προειδοποιητική πινακίδα σήμανσης. Λόγω της έλλειψης κυκλοφοριακής αγωγής και συνείδησης του Έλληνα οδηγού, είναι αναγκαίο κάθε ποδηλατόδρομος να είναι διαχωρισμένος με κάποιο τρόπο από τον δρόμο ή να βρίσκεται σε διαφορετικό επίπεδο από αυτόν.
      Τέλος, θεωρούμε απάνθρωπο το γεγονός ότι τα άτομα με ειδικές ανάγκες, που κινούνται με αναπηρικό καροτσάκι, βρίσκουν συνεχώς εμπόδιο παρκαρισμένα αυτοκίνητα σε όλες τις διαβάσεις(ράμπες) των πεζοδρομίων που είναι ειδικά διαμορφωμένες για την πρόσβαση τους σε αυτά. Κι εδώ το πρόβλημα δεν λύνεται με τις πινακίδες απαγόρευσης παρκαρίσματος, θα πρέπει να τοποθετηθούν μεταλλικές μπάρεςή κολονάκια όπου θα δημιουργούν διάδρομο πρόσβασης στους ανθρώπους που κινούνται με καροτσάκι και ταυτόχρονα θα καθιστά ανέφικτο το παρκάρισμα των αυτοκινήτων μπροστά στα σημεία αυτά.